mandag 13. august 2012

Nisser og folk på Blåfjellet

"På søndag drar vi på Blåfjellet, henter deg kl. 0800!" var beskjeden jeg fikk.

Oh-lykke!! Det blir lenge med 8 ukers sommerferie.. lange fjellturer for mamma er ikke prioritert fremfor kortere barnevennlige haugturer.

IMG 2135

Vi kjørte fra Averøya som lå badet i havskodde. Slik er det ved kysten, finevær og økende temperatur betyr like ofte havskodde som skyfritt. Og på Meisalfjellet var det skyfritt!

IMG 2137

Det første vakre vi så etter å ha parkert bilen, er det vakre Kvendsetvatnet.

IMG 2143

Frida og Mattis var ivrige selv om det måtte bli bandtur. Her går det sau og mye folk, så laushunder var ikke et alterenativ i dag.

IMG 2151

Alle bildene som er av meg, har Marianne (Mattismamma)tatt. Det merkes godt at det er lenge siden voksentur, og ei drikkepause og ei brødskive var nødvendig før vi begynte oppstigninga til Blåfjellet.

IMG 2159

Marianne sin mann ville gjerne dele på sjokoladen sin…men jeg sto i mot på første forsøket..

IMG 2161

Etter å ha gått i litt myrete molteterreng, ble det tørt og godt terreng å gå i.

IMG 2169

IMG 2175

Man kan si hva som helst om Romsdalen, men fjellene innover mot Rauma, er spektakulære.

IMG 2180

På toppen av Blåfjellet kom vi til hytta Blånebu. Her kan man trekke inn om det ikke er så fint vær som i dag. Her var både grillmuligheter og overnattingsplass. Blånebu ligger 1192 moh.

IMG 2189

Det skal innrømmes at det var godt å komme på toppen. Og for ei vakker utsikt. Herfra så vi helt ut til Smøla, og jeg er sikker på at jewg så Meeknoken også.

IMG 2193 001

IMG 2198

Når vi først var på fjellet, tar vi gjerne turen videre. Åbittinden ligger så nært og roper egentlig høylydt på besøk.

IMG 2196

IMG 2203

Både Romsdalshorn og Trollveggen kunne sees herfra.

IMG 2205

Her har vi gått fra Blånebu. Veien til Åbittinden var nokså urete/steinete, så jeg var litt bekymret for hundebein på veien.

IMG 2216

På toppen av Åbittinden (1396 moh.) sto det selvsagt en varde som skulle bestiges. Marianne kikket utom kanten før hun klatret opp, så det ble litt nervøs latter.

IMG 2237 001

Jeg, som aldri tør å gå på en kant eller en varde, kikket ikke ned på forhånd, så jeg kom meg opp. Ned igjen var det verre med, da ble det for skummelt..

IMG 2244 001

IMG 2247

Neturen har sine metoder og kamuflasje er en viktig del av det:

IMG 2276 002

Her vises Fjellrypa litt bedre. Morsomt å gå seg på dette kullet og å komme så nært dem.

IMG 2272

Veien ned fra Åbittinden var tung med mye steinur, og jeg valgte å gå med løs hund, tross båndtvangen. Min store frykt var knekte hundebein, og det var best at Fridussen fikk velge selv hvor det er best å gå (hun var selvsagt under full kontroll, og jeg hadde ikke latt henne springe rundt her i sauefjellet)

Vel nede i Sandvikskaret igjen var et godt å gå, og vi traff på noen nysgjerrige sauer som Frida egentlig syns var litt skumle.

IMG 2310

Selv om vi hadde to hunder med, ville de gjerne bli med oss hjem.

IMG 2314

Snø i fjellet er godt både for to og firebente.

IMG 2323

Her ser vi Blåfjellet og Åbittinden fra parkeringsplassen.

IMG 2355

Vi hadde en fantastisk dag og en fantastisk tur. Tenk å kunne sitte i 1400 meters høyde i bare t-skjorte. Jeg anbefaler turen for godt skodde folk. Jeg vil gjerne hit igjen, men på grunn av steinura, blir det nok uten hund neste gang. Jeg har en temmelig sårbeint hund med hjem.